W PZU punktem odniesienia w zakresie spraw związanych z etyką są zarówno formalne dokumenty ("Dobre Praktyki w PZU", "Nowa Polityka Bezpieczeństwa"), jak i przyjęte wartości korporacyjne.
Celem szeregu podejmowanych działań jest, aby wszyscy pracownicy PZU byli świadomi obowiązujących procedur i pożądanych postaw w sprawach etycznych oraz zagadnień związanych z ładem korporacyjnym. Dlatego szkolenie e-learningowe z zakresu "Dobrych Praktyk w PZU" oraz compliance zostało włączone do pakietu szkoleń obowiązkowych dla wszystkich nowo zatrudnionych pracowników.
"Dobre Praktyki w PZU"
Dokument ten podkreśla rolę wartości etycznych obowiązujących we wszystkich aspektach funkcjonowania PZU i opisuje najlepsze praktyki biznesowe. Upowszechnia i promuje kulturę przestrzegania obowiązującego prawa i zasad etyki oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ten zbiór wartości i zasad obowiązuje wszystkich pracowników PZU, ponadto muszą go respektować wszystkie podmioty zewnętrzne działające w imieniu PZU, np. agenci, konsultanci, pośrednicy i niezależni podwykonawcy.
Każdy z pracowników jest zobowiązany postępować w sposób zgodny z zapisami tego dokumentu oraz zgłaszać uwagi w jego zakresie. Tylko takie postępowanie pozwala utrzymywać odpowiednio wysokie standardy etyczne w organizacji i zapewnić właściwą efektywność jej funkcjonowania.
PZU posiada dodatkowe regulacje stworzone z myślą o członkach zarządu i rad nadzorczych zebrane w dokumencie "Zasady etyki".
Drugim filarem budującym zaufanie do PZU jest obszar bezpieczeństwa, regulowany w zapisach przyjętych dokumentów, w tym "Polityce Bezpieczeństwa Informacji PZU /PZU Życie" oraz w "Polityce Bezpieczeństwa PZU /PZU Życie w zakresie przeciwdziałania przestępczości".
Pierwszy z dokumentów reguluje wszystkie kluczowe kwestie związane z ochroną informacji, czyli tych wszystkich danych, które mają dla PZU określoną wartość biznesową lub prawną, np. danych osobowych, tajemnicy ubezpieczeniowej.
Drugi z dokumentów określa jakie zachowania w PZU nie są tolerowane, które z nich należy traktować jako przestępstwo, jak powinien zachować się pracownik i PZU w przypadku ujawnienia przestępstwa, a przede wszystkim, co można zrobić, aby przeciwdziałać przestępczości. Załącznikiem do "Polityki Bezpieczeństwa" jest "Procedura przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w PZU Życie SA".
Edukacja
W latach 2011-2013 przeprowadzono szkolenia oraz akcje informacyjne w zakresie tematyki związanej z bezpieczeństwem, przeciwdziałaniem przestępczości ubezpieczeniowej oraz korupcji.
Ponadto wątpliwości, sugestie i nieprawidłowości mogą być zgłaszane telefonicznie, tradycyjną pocztą, faksem lub podczas spotkania z koordynatorem ds. zgodności, funkcjonuje też specjalny adres e-mail (zareaguj@pzu.pl).
Etyka i przejrzystość w komunikacji zewnętrznej
Troska o etykę i przejrzystość towarzyszy PZU na każdym etapie tworzenia i późniejszej komunikacji produktów dostępnych w naszej ofercie. W obowiązującej w tym obszarze "Procedurze tworzenia, modyfikowania i wdrażania produktów ubezpieczeniowych", szczególną wagę przykłada się do monitorowania rejestru klauzul abuzywnych i stałego przeglądu wzorców umów oraz dostosowywania się do zaleceń KNF, UOKiK i Rzecznika Ubezpieczonych.
Przedsięwzięciem unikalnym – nie tylko w branży finansowej – jest zainicjowany w 2012 roku projekt poprawy jakości tekstów marketingowych.